Skromni, pokorni będą nagrodzeni, a ci co chwalą się, przepadną zapomniani…

Uważaj!!! Są mocne dowody na to, że jesteś dobry!!!

Nie było żadnego przypadku w tym, że w ostatnich wpisach skoncentrowałem się na tematyce referencji.

Po pierwsze dlatego, że to jest bardzo istotny aspekt świadomego budowania marki osobistej. Inspiracją do załączenia kilku autentycznych rekomendacji, jakie ostatnio mi wystawiono, była bieżąca tematyka książki o budowaniu świadomej marki osobistej, jaką właśnie piszę.

Po drugie chciałem zbadać reakcje na to, co zamieszczałem. Pojawiło się kilka głosów krytycznych. Usłyszałem, że się chwalę, że się promuję pod płaszczykiem pisania na ten temat, że to nie wypada, żebym uważał, bo mogę stracić w oczach tych, do których się zwracam itp. I wiecie co? Nie zaskoczyły mnie te głosy wcale. Spodziewałem się, że się pojawią. Dziękuję za nie i chcę się do nich odnieść.

Niewidzialni nieśmiali

W początkowym etapie procesu budowania świadomej marki osobistej spotykam się z tym uwarunkowaniem w postawach moich klientów. „To nie wypada.” – ktoś powiedział, „To nie honorowe” – oponował ktoś inny, „Wolę poczekać, aż sami dostrzegą”, „Jak się ciężko pracuje, to ludzie to wreszcie zauważą”, „Jak się jest dobrym, to los wynagrodzi” itp. Skromność, pokora, to wszystko piękne cechy. Pracuję nad nimi z klientami, wyzwalamy, rozwijamy je, bo służą im, ubogacają ich. Jednak komunikacja z grupą docelową jest jednym z kluczowych czynników sukcesu, jednym z głównych elementów budowania świadomej marki osobistej i nie staje ona z nimi w sprzeczności.

Gwiazdy na orbitach

To, że myślisz centralistycznie o sobie nie znaczy, że tak jest i zapewniam cię, że niewielkie masz na to szanse. To, że jesteś przekonany o tym, że ludzie o tobie wiedzą, bądź jakoś się dowiedzą, nie znaczy że tak będzie i zapewniam cię, że jest to mało prawdopodobne. To, że twoim zdaniem to co robisz jest wyjątkowe nie znaczy, że tak myślą inni. Możesz być w tym bardzo dobry, możesz to kochać, możesz się w tym spełniać i mieć potencjał korzystnego wpływania na życie innych, ale jeśli ich o tym nie poinformujesz, nie będziesz systematycznie do nich z przekazem o sobie trafiał, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że się o tobie nie dowiedzą.

Rozmazany we mgle

Z pokorą, ale i otwartością, śmiało komunikuj to, co chcesz by wiedzieli o tobie inni. Jeśli nie komunikujesz tego jasno i klarownie, to narażasz się na to, że ludzie sami wyrobią sobie zdanie na temat ciebie i tego, czym się zajmujesz bazując na wyobrażeniach, przeniesieniach, skrótach myślowych, stereotypach, własnych bieżących emocjach, niedopowiedzeniach, pomówieniach, plotkach. Nie będzie w tym świadomego budowania marki osobistej. Skromny i pokorny nie musi iść w parze z niewyraźnym i przypadkowym.

Kolejność ma znaczenie

Nasze obciążające uwarunkowania kulturowe, które nieświadomie w sobie nosimy mogą stawać nam na drodze osobistego i zawodowego sukcesu. Oczywiście jeśli nie wiesz co, jak i komu komunikować, to lepiej, że tego nie robisz. Najpierw warto zadbać o wyklarowanie tych tematów, bo raz wysłany komunikat zapada w odbiorcy, tworzy w nim przekonanie i wyobrażenie na temat ciebie i tego, co robisz, stosunek do tego, emocję z tym związaną. Potem już tylko dopasowuje do tego przekonania wszystko, co się będzie pojawiać. Łatwo jest stworzyć przekonanie, trudno jest je zmienić. Najpierw dobrze, autentycznie, w zgodzie z sobą zbuduj i poukładaj swoją markę, a potem ją komunikuj wiedząc kto, co, jak, komu i w jakim celu ma do przekazania.

A jeśli masz referencje, to pokazuj je – nic nie uwiarygadnia bardziej twojej osoby niż świadectwo ludzi, którzy z ciebie skorzystali, mają pozytywne wrażenia z kontaktu z tobą i potwierdzają korzystne efekty, jakie przyniosło im to, co dla nich zrobiłeś.

 

Konrad Wilk

http://www.konradwilk.pl

Reklamy

Jeden komentarz na temat “Skromni, pokorni będą nagrodzeni, a ci co chwalą się, przepadną zapomniani…”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s